קומיון - עולם הטלקום של ישראל
 הפוך לדף הבית  הוסף למועדפים  שלח לחבר  RSS
האימייל האדום חיפוש באתר

מי ירים את הכפפה הירוקה?

E200-ECO, המכשיר הידידותי לסביבה של סמסונג
מטען סולארי של חברת iSun

ענף התקשורת בארץ מפגר באסטרטגיית איכות הסביבה מול מה שקורה בעולם - סקירה


מאת: דניאל מ.
פורסם: 25/8/2008

כולנו מכירים את הטרנד הירוק, אין מה להכביר על כך במילים. רוב המין האנושי הבין כבר שאפשר לדאוג לסביבה ולהמשיך לחיות את חיינו באופן נורמלי מבלי להיות "מחבק עצים" או פעיל מיליטנטי בגרין פיס. האחריות, כידוע, מתפרסת גם על הצרכן וגם על יצרני המוצרים ונותני השירות – הצרכן, מצידו, מתחייב לבחור במידת האפשר את השירות או המוצר המזהמים פחות, והחברות מצידן מתחייבות להיות יעילות ככל הניתן ולהשקיע באיכות סביבה.

אמנם, קיימות חברות אשר עושות מהלכים ירוקים לצורך פרסום, אך יש לקוות כי גם בכך מסתמנת תחילתו של עידן חדש. ענפים רבים בארץ, החל מענף הרכב (מכוניות היברידיות, דלק נקי), דרך ענף המזון (אוכל אורגני, סניפים ירוקים) ואפילו משרדי הממשלה משקיעים בתחום ופועלים על מנת ליצור לעצמם תדמית נקייה וסביבתית שמסייעת להילחם בהתחממות הגלובלית, השטן החדש.

תקשורת באופן כללי הוא לא ענף ידידותי לסביבה. כמויות החשמל הנצרכות על ידי המפעילות הן גבוהות, ציי הרכב שלהן גדולים מאוד, והאנטנות המקשטות את נופי מדינתנו אינן מחזה פסטורלי כפי שפורום החברות הסלולריות היה רוצות שנאמין. אם יש סקטור אחד שיכול לתרום לאיכות הסביבה באופן משמעותי הוא ללא ספק חברות התקשורת, בדגש על חברות הסלולר.

מה קורה בעולם?

בחלקים רבים בעולם הפנימו מפעילות התקשורת הגדולות את הנושא. בחודש אפריל האחרון, לדוגמא, התחייב מנכ"ל חברת וודאפון (Vodafone), אחת מחברות הסלולר הגדולות בעולם, להוריד את "עקבות הפחמן" של החברה. התוכנית האסטרטגית מדברת על הפחתת הזיהום מ-1.23 מיליון טון ב-2006/7 לחצי מזה, 0.612 מיליון טון בשנת 2020. על פי הנתונים, 80% מפליטות הפחמן בחברה מגיעות מהפעלת הרשת, ומטרתו העיקרית של מהלך החברה הוא שימוש יעיל יותר באנרגיה. איך הם מתכוונים לעשות זאת? מערכות קירור יעילות יותר לאתרי האנטנות, שימוש באנרגיות מתחדשות היכן שהדבר לא מביא להפסד, ותכנון נכון של הרשת - כל אלה אמורים להביא לשיפור משמעותי במידת הזיהום.

אפשרות נוספת אשר אומצה על ידי חברות בחו"ל היא התקנת אנטנות הנשלטות מרחוק על ידי המפעילות הסלולריות. כך, ניתן לחסוך נסיעות של טכנאים לאתר. נכון, בטווח הקצר מדובר בהשקעה, אך בטווח הארוך התכניות אמורות לחסוך כסף עבור החברות. אך גם אם לא כך הדבר, לפחות את איכות החיים הן ישפרו.

נושא אחר עליו שמות החברות דגש הוא המכשירים עצמם. סמסונג (Samsung), לדוגמא, פיתחה שלושה מכשירים ידידותיים לסביבה אשר מורכב ממרכיבים ביו-פלסטיים לחלק החיצוני של המכשיר וחומר ממוחזר לחלקים הפנימיים. בנוסף יש קול אזהרה כאשר הטלפון מסיים לטעון המבקש מהמשתמש להוציא את הטלפון מהמטען. וודאפון ממשיכה את הטרנד, כשהיא משתפת פעולה לפיתוח מטען סולארי למכשירים, על מנת לחסוך ממשתמשים את הצורך להטעינם ברשת החשמל, ובכך לצרוך אנרגיה מזהמת מחברת החשמל.

ומה קורה בארץ?

נדמה כי חברות הסלולר והתקשורת הישראליות אינן מקדישות מחשבה רבה מדי לנושא, ואף תורמות לו באופן שלילי. על יד אחת ניתן למנות את מופע הזיקוקים של סלקום, אשר הוגדר כמזהם לא קטן, שלא לדבר על עשרות מופעי המוזיקה של החברות שיוצרים לכלוך רב, וכמובן, הרשתות הקורנות של החברות.

הנסיון האחרון בתחום הירוק היה של חברת סלקום, אשר רכשה אלפי כרטיסים מהחברה להגנת הטבע. המהלך הכניס, אמנם, הרבה כסף לגוף הירוק, אך ספג ביקורת על ניגוד אינטרסים, כיוון שנציגי החברה להגנת הטבע יושבים בועדות התכנון, אשר מאשרות או דוחות הצבת אנטנות סלולריות.

הנסיונות היחידים שעושות החברות על מנת לתרום בכל זאת בנושא הם בסדרי גודל קטנים יחסית, בעיקר בתוך הארגון - חסכון בנייר, מחזור בקבוקים, איסוף סוללות. כל אלה לא באמת קשורים להיותן מפעילות תקשורת, אלא משהו שהפך להיות לנורמה בקרב חברות בארץ. חברות הסלולר הישראליות חוזרות על מנטרות כגון חדשנות ופריצת גבולות – נזכיר לחברות כי אסטרטגיה סביבתית היא חדשנית, וייתכן מאוד שגם מובילה, בסופו של דבר, ללבו וכיסיו של הצרכן.

ענף התקשורת הוא מהחזקים במשק הישראלי ואם יש מישהו שיכול להוביל שינוי, גם ברמת החברה וגם בחינוך הצרכנים זה בזק, סלקום, אורנג', פלאפון והוט. גם בשביל המפעילות הקטנות יותר מדובר בהזדמנות לקבל תשומת לב ולשפר את המותג מול הענקים. אז מי ירים את הכפפה הירוקה?

בעוד חודשיים צפויים להתכנס בברלין נציגי חברות הסלולר האירופיות, לכנס בנושא איכות סביבה בטלקום – Green Telecom Summit. מעניין לדעת האם תישמע השפה העברית בין דוכני המציגים באירוע.

מחברת פלאפון נמסר בתגובה כי "החברה הייתה מהראשונות בארץ אשר עברו מחשבונית מודפסת על נייר לחשבוניות אלקטרוניות. בנוסף, תורמת החברה בהליך מחזור נרחב אשר מתקיים בסניפיה ".
את תגובת אורנג' וסלקום לא ניתן היה להשיג עד למועד הפרסום.

מאמרים נוספים

עיצוב אלבומים באינטרנט - כל אחד יכול

עיצוב אלבומים באינטרנט - כל אחד יכול

על תקלות האייפון הנפוצות

על תקלות האייפון הנפוצות

רכישת מכשיר סלולאר

רכישת מכשיר סלולאר

הסמארטפון ככלי היעיל ביותר ללמידה בבית הספר

הסמארטפון ככלי היעיל ביותר ללמידה בבית הספר

כמה מרוויח בונה אפליקציה?

כמה מרוויח בונה אפליקציה?

הצורך הגובר של השוואת מחירי סלולר

הצורך הגובר של השוואת מחירי סלולר

איך לבחור חבילות סלולר לחו

איך לבחור חבילות סלולר לחו"ל?

רכישת מכשיר סלולאר

רכישת מכשיר סלולאר

אילו משאבים נדרשים לשם פיתוח אפליקציה לסמארטפון?

אילו משאבים נדרשים לשם פיתוח אפליקציה לסמארטפון?

מה זה WEBCOMCOVER?

מה זה WEBCOMCOVER?

הצטרפו לרשימת תפוצה
כל הזכויות שמורות Copyright © 2008 - קומיון – עולם הטלקום של ישראל הקמת אתרים ע"י הקמת אתרים