קומיון - עולם הטלקום של ישראל
 הפוך לדף הבית  הוסף למועדפים  שלח לחבר  RSS
האימייל האדום חיפוש באתר

סטארט-אפ החודש: Spikko

"אין לנו שום רצון או דרך לגבות כסף מן המנוי". רובי קיזנר, סמנכ"ל השיווק של ספיקו (משמאל), יחד עם מנכ"ל החברה, שי גלבוע

מדור חדש: ספיקו מציעה שיחות סלולריות בחינם. האמנם? ראיון מיוחד עם סמנכ"ל החברה


מאת: אופיר פרימט
פורסם: 10/9/2008

אתר "קומיון" גאה להציג – סטארט-אפ החודש, מדור חדש אשר יציג אחת לחודש חברה ישראלית אשר לדעתנו שווה סיקור, אם בגלל הטכנולוגיה, בגלל ההשקעות, בגלל היזמים, או פשוט כי היא נראית לנו מעניינת. החודש, חברת ספיקו:

אתם יושבים בבית, אין כלום בטלוויזיה, ומתחשק לכם להתקשר לחבר, למכר או לעמית בעבודה. לפני 10 או 15 שנים הייתה לכם דרך אחת בלבד לעשות זאת – להרים את הטלפון של בזק ולחייג. במונופול כמו במונופול, השיחות הללו לא היו זולות. חברות הסלולר אשר נכנסו לתמונה שינו את תפיסת הקרבה והנגישות, אך לא הורידו את המחיר, ובחלק מהמקרים אף העלו אותו (זמינות רבה יותר = יותר דקות אוויר = הוצאה גדולה יותר). מהפכה נוספת הגיעה עם עידן האינטרנט המהיר – VOIP, טלפון זמין וזול על גבי תשתית האינטרנט. הזמינות וחבילות הגלישה החודשיות ללא הגבלה הפכו את ה-VOIP לאלטרנטיבה שפויה למחירי השיחות המאמירים. כתוצאה מהאפשרויות, קמו חברות VOIP רבות והציעו טלפוניה בחינם או כמעט בחינם. טלפוניה בחינם? הפתעה – ברוב המקרים יש מלכוד, כוכביות, או שורות קטנות, שלא לדבר על איכות השיחה, שמזכירה את זו של חברות הסלולר בתחילת דרכן (רמז: לא משהו). החברות אשר אכן מציעות שירות איכותי בחינם או במחירי רצפה, נתקלות ב"קשיי נזילות", ולא מצליחות לייצר הכנסות.

הסטראט-אפ שנציג היום נכנס לשוק רווי, אך ראשיו מאמינים כי המוצר אותו הם מציעים, ומנגנון ההכנסות אשר פיתחו, פורץ דרך. תכירו את חברת ספיקו (Spikko).


הרעיון העומד בבסיס המוצר – דברו בסלולרי בלי לשלם. בלי כוכביות ובלי שורות קטנות. האמנם כך? בחברה טוענים שכן: "אין מדובר בגימיק שיווקי", אומר סמנכ"ל השיווק של החברה, רובי קיזנר, בראיון מיוחד ל"קומיון", "המערכת שלנו לא מתוכננת לגבות כסף. יתרה מזאת, אין לנו שום דרך לגבות כסף מן המנוי, ואנו לא מבקשים אמצעי תשלום בעת הרישום".


אז איך זה עובד?

כדי להשתמש בספיקו, מסביר קיזנר, יש לבצע רישום דרך אתר האינטרנט של החברה (נכון להיום פתוח השירות בפני מוזמנים בלבד, אך הדבר צפוי להשתנות בקרוב). בסוף הרישום מקבלים מספר סלולרי חדש, בקידומת 057, ולינק להתקנת התוכנה. לאחר ההתקנה על גבי המחשב או המכשיר הסלולרי שלכם, תקבלו 30 דקות שיחה חינם לטלפון קווי בישראל, או 7 דקות וחצי של שיחה לטלפון סלולרי. את השיחות תוכלו לקבל ולהוציא מן המכשיר הסלולרי הקיים שלכם (דור 3 ומעלה), או מהמחשב, דרך רשת האינטרנט.

שיחות בחינם בלי להחליף את הסלולרי. ספיקו על Nokia N95 (צילום: יח"צ)

איך צוברים דקות נוספות? כאן נכנס לשימוש האלמנט הייחודי לחברה – על כל דקת שיחה נכנסת אל המספר החדש שלכם, תקבלו דקת זמן אוויר יוצאת לשיחות לטלפון קווי, או רבע מכך לשיחות לטלפון סלולרי. כלומר, נתתם את המספר החדש לחבר, הוא התקשר ודיברתם במשך שעה? קיבלתם שעה נוספת לשיחות יוצאות (בתוספת מחיר דקות השימוש באינטרנט הסלולרי). אפשרות נוספת היא ניהול השיחות מהסלולרי דרך רשת ה-WiFi הביתית, תוך עקיפת השימוש באינטרנט הסלולרי, מה שמוזיל עוד יותר את עלות השיחה, ומפחית בהרבה את רמת הקרינה, ביחס לקרינה הסלולרית.

ומה לגבי איכות השמע? חסרון מוכר לשירותי VOIP קיימים הוא איכות השמע הלא אחידה, שיחות שנקטעות באמצע וזמן שיהוי ארוך במיוחד. קיזנר מסכים כי התווך, בסופו של דבר, מוגבל, אך מציין כי בחברה עושים ככל האפשר על מנת להבטיח איכות שיחה גבוהה לאורך זמן: "איכות השיחות אצלנו טובה לפחות כמו זו ב-Skype".


"מביאים את ההכנסות מכל מי שמסביב ללקוח"

שיחות בחינם, מן הרשת הביתית. חוזרת ונשאלת השאלה – היכן המלכוד? אם החזון אידאלי כל כך, מאין יגיעו הכנסות החברה? בחברה מסרבים לחשוף את המודל העסקי, הנמצא בשלבי רישום פטנט בארה"ב, אך מודעים לסקפטיות הישראלית המוכרת על שירותים בחינם: "אצלנו הלקוח לא משלם אגורה. המודל העסקי שלנו מסוגל להביא את ההכנסות מכל מי שמסביב ללקוח, אך לא מן הלקוח עצמו", מנסה קיזנר להרגיע את החששות. עם זאת, ממהר קיזנר להבהיר כי גם החברים אשר יתקשרו אל מספר הספיקו שלכם, בקידומת 057, ישלמו מחיר רגיל לשיחה, על פי חבילת הסלולר שלהם. לגבי דרכים אחרות להשיג הכנסות, מודה קיזנר כי החברה בוחנת אפשרות להוספת פרסומות לשירותיה, אך טוען גם כי "עד היום תחום הפרסום הסלולרי לא הוכיח עצמו".

בהקשר לפרסום הסלולרי, עולה בתקופה האחרונה נושא פרטיות המשתמש. חברות הפרסום מצידן, מעוניינות לבצע פילוח מדוייק ככל האפשר של הלקוחות, ולשווק תכנים המותאמים לאופיו ולאופי השימוש של הצרכן. הלקוח, מצידו, מעוניין לשמור על פרטיו, העדפותיו ונתוני שיחותיו, חסויים ככל האפשר. קיזנר מבטיח כי בספיקו לא ייעשה שימוש בפרטי הלקוח: "אנו מוכרים כמאגר מידע רשום במדינת ישראל, וככזה מוטלת עלינו חובת שמירה על פרטיות מוחלטת של נתוני הלקוחות".

תוכנת ספיקו למחשב (תצלום מסך)


VOIP – הבועה החדשה?

בתקופה האחרונה צצות ועולות טענות כי ה-VOIP הוא הבועה החדשה – לא מעט חברות VOIP קמו בישראל ובעולם (בסקירה מהירה ניתן למנות את Jajah, Fring, Skuku, ורבות נוספות) כולן מתוייגות כ"הדבר הגדול הבא", בכולן מושקעים מיליוני דולרים, כולן מנסות להבדיל את עצמן ואת המוצר משאר החברות, וכולן, על פניו, נראות כחברות בעלות פוטנציאל. עם זאת, על אף ההשקעות הרבות בענף, נכון להיום אף אחת מן החברות הללו לא מצליחה לייצר הכנסות יציבות ולהגיע לרווחיות, ורובן פועלות על פי טקטיקת "נצרף כמה שיותר אנשים, ואחר-כך נחפש אקזיט". קיזנר לא מסכים עם הטענה על בועה: "בניגוד לבועת ההייטק, בה זרמו כספים לחברות שלא היה להן מה להציע, כאן המצב אחר. כשחברה נכנסת לשוק, המודל העסקי אמור להוכיח את עצמו, משקיעים לא זורקים כסף סתם". עם זאת, מסייג קיזנר באומרו כי "כמו בכל שוק, תהיינה חברות אשר יצליחו, ותהיינה כאלה שלא".

באשר לסיכויי ספיקו בשוק, קיזנר אופטימי: "אנו מאמינים כי שילוב של מודל עסקי חכם בנוסף לטכנולוגיה שהיא שונה לחלוטין ממה שיש היום, ייתן לנו את ההובלה בתעשייה בישראל, כאשר המטרה היא, כמובן, שירות גלובלי. מובן, שהמטרה כעת ולאחר ההשקה היא להשיג כמה שיותר משתמשים, כמה שיותר מהר וכמה שיותר בגדול". לגבי שיתופי פעולה עם חברות אחרות בשוק, מציין קיזנר כי החברה במגעים עם מספר חברות שסירב לחשוף את שמן, וציין כי ברגע שיבשילו המגעים להסכמים, החברה תודיע על כך.

הקמתן של עשרות חברות VOIP, המציעות שיחות במחירים אפסיים, מהווה איום גדל על מפעילות הסלולר הגדולות. קיזנר מסכים במידה מסוימת עם הטענה, אך מציין כי החברה אינה מגדירה עצמה כחברת VOIP, אלא כספקית תקשורת: "בראייתנו, אנו יוצרים כלכלה חדשה, ולא מאיימים על הכלכלה הקיימת. שירות כמו שלנו רק יגדיל את שוק השיחות". קיזנר נותן כדוגמא את חדירתן של חברות הטלפוניה הבינלאומית לשוק, מה שתרם, בדיעבד, גם להתחזקותן של החברות הותיקות יותר. עם זאת, טוען קיזנר כי ניתן לראות ניצנים ראשונים של תגובה בקרב חברות הסלולר: "חברות הסלולר פונות יותר לכיוון של תוכן, ולא נשארות רק מפעילות טלפוניה".

בין אם יצליח ובין אם לאו, פועל שירות ספיקו, נכון להיום, כפיילוט על 1000 משתמשים ראשונים ועל מספר מצומצם של מכשירי קצה סלולריים. עם זאת, מבטיחים בחברה, בשבועות הקרובים ייפתח השירות בפני משתמשים נוספים, והוא צפוי לתמוך ברוב דור 3 המשווקים בארץ.


סטארט-אפ החודש, מספר 1
שם החברה: Spikko
שנת הקמה: 2006
מקימים: שי גלבוע, מנכ"ל, דניאל פוגל, סמנכ"ל מחקר ופיתוח, רובי קיזנר, סמנכ"ל שיווק ושי בן ארצי, CTO.
בין המשקיעים: יגאל אהובי, טייקון נדל"ן עולמי ואנג'ל מוכר, אלון כרמל, מקים אתר J-Date.
עובדים: 20
משרדים: תל אביב.
סבבי גיוס: לא מעוניינים לחשוף. ההערכות מדברות על גיוס של 1.5 מליון דולרים, ועל חיפוש השקעה נוספת של 5 מליון דולרים.
אתר אינטרנט: www.spikko.com

כתבנו זכה להיות בין 1000 משתמשי הפיילוט הראשונים של התוכנה. רוצים לדעת איך היא? מדור ביקורת חדש, ביום ראשון הקרוב באתר "קומיון".

יש לכם סטארט-אפ מגניב? מעוניינים להמליץ על חברה עבור "סטארט-אפ החודש"? צרו קשר.

מאמרים נוספים

תפקידה של מערכת בינה עסקית בארגונים

תפקידה של מערכת בינה עסקית בארגונים

היתרון ברכישת מכונת צילום משולבת למשרד

היתרון ברכישת מכונת צילום משולבת למשרד

סטארט-אפ החודש: innerActive - פרסום סלולרי

סטארט-אפ החודש: innerActive - פרסום סלולרי

סטארט-אפ החודש: Mo'Minis

סטארט-אפ החודש: Mo'Minis

סטארט-אפ החודש: WeFi

סטארט-אפ החודש: WeFi

סטארט-אפ החודש: Spikko

סטארט-אפ החודש: Spikko

הצטרפו לרשימת תפוצה
כל הזכויות שמורות Copyright © 2008 - קומיון – עולם הטלקום של ישראל הקמת אתרים ע"י הקמת אתרים