קומיון - עולם הטלקום של ישראל
 הפוך לדף הבית  הוסף למועדפים  שלח לחבר  RSS
האימייל האדום חיפוש באתר

סטארט-אפ החודש: WeFi

רשתות ה-WiFi בישראל, על פי מאגר WeFi (צילום מסך, מתוך אתר החברה)
"מוצר משלים לרשתות הסלולר, ולא מתחרה". עמית שקד, סמנכ"ל WeFi

החברה מציעה ממשק התחברות שקוף לאינטרנט, רשת חברתית מבוססת מיקום ומאגר של מליוני רשתות WiFi בעולם. מהם היעדים? מהם האתגרים? ראיון עם סמנכ"ל החברה


מאת: אופיר פרימט
פורסם: 15/10/2008

אז קניתם או קיבלתם מכשיר סלולרי חדש, ובחברה הבטיחו שהוא דור 3.75, ומכיל את כל סוגי התקשורת האלחוטית האפשריים. נפלא. אתם יושבים בבית קפה עם הצעצוע החדש, ורוצים להתחבר לאינטרנט דרך קישור ה-WiFi שלכם. המכשיר סורק את הרשתות הזמינות, ומגלה שבע רשתות. לאיזו מהן להתחבר? יש רק דרך אחת לגלות. אתם מנסים להתחבר לרשת הראשונה, "Moshe". המכשיר סורק את משה, ואחרי כמה דקות מקפיץ הודעה, לפיה הרשת "משה" לא מעוניינת בכם. אתם ממשיכים את הריטואל שלוש או ארבע פעמים, עד שאתם מצליחים למצוא רשת, ולהתחבר לאינטרנט, רק כדי להיות מנותקים אחרי עשרים שניות. מחקר של פורום הפיתוח של אינטל שנערך בחודש אוגוסט האחרון, מצא כי בעולם 127 מליון רשתות WiFi מסחריות, ועוד 223 מליון רשתות ביתיות. איך קורה שמתוך 350 מליון רשתות, אני לא מצליח להתחבר ל"משה"? הסטארט-אפ שנציג החודש מגיע בהצעה פשוטה – אנחנו נעשה את החיפוש והחיבור עבורכם. אתם, מצידכם, צריכים רק להגיד למכשיר – "סומסום, התחבר". הכירו את חברת WeFi.



חברת WeFi הוקמה לפני שנתיים על ידי תמיר ושמעון שרצר, ארנון כוכבי ויזם ההייטק יוסי ורדי. "כשהוקמה החברה", מספר סמנכ"ל ה-Web ומוצרים בחברה, עמית שקד (בתמונה), "החזון היה אינטרנט סלולרי נייד, כאשר הפתרונות באותה תקופה לא היו טובים מספיק. הרעיון היה לספק מוצר שיהפוך את החיבור לאינטרנט לשקוף עבור המשתמש, גם במחשב וגם בסלולרי".

אז איך זה עובד?

הרעיון העומד בבסיס WeFi פשוט מאוד – מתקינים את התוכנה החינמית על המכשיר הסלולרי, והיא מנהלת את חיבור ה-WiFi עבורכם. התוכנה סורקת את הרשתות הנמצאות בסביבתכם, בודקת איזה סיגנל נקלט בצורה הטובה ביותר, מוודאת כי מדובר ברשת פתוחה, בודקת אם דרך רשת זו ניתן להתחבר לאינטרנט ומחברת אתכם. הרשת הראשונה פתוחה, אבל חוסמת חיבור לאינטרנט? אין בעיה - התוכנה תדלג על רשת זו ותבצע את כל ההליך על הרשת הבאה בתור, וכך הלאה, עד להווצרות החיבור. אך לא בכך ייחודה של WeFi.

"הייחודיות של התוכנה", מסביר שקד, "היא לא בממשק המשתמש, אלא בשרת". השרת אליו מתייחס שקד הוא המוח מאחורי תהליך ההתחברות של התוכנה: "התוכנה משתמשת במנגנון Cache – אחרי שהתחברת פעם אחת לנקודת גישה, המידע נשמר על גבי השרת, שיושב אצלנו, ועל גבי המכשיר שלך. השרת, באמצעות מנגנונים סטטיסטיים, מבצע מיפוי אוטומטי של כל נקודות הגישה, של כל המשתמשים, בכל העולם. כך, בפעם הבאה שתגיע למקום חדש ותנסה להתחבר לרשת אלחוטית - מספיק שאדם אחד בעולם התחבר אליה בעבר, השרת יידע לעדכן את המכשיר כי זו הרשת המועדפת להתחברות מאותו מקום". בנוסף, מאפשרת החברה למשתמשים לעדכן באופן ידני את הרשתות האלחוטיות המוכרות להם, ולהוסיפן למאגר. מיפוי הרשתות המלא, אגב, מוצע בחינם באתר החברה. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, מכיל המאגר כ-7.3 מליון רשתות אלחוטיות.


חיבור אינטרנט שקוף למשתמש. תוכנת WeFi לסלולרי (צילום מסך)

WeFi החלה את דרכה בשנת 2006 כשפיתחה תוכנה עבור מחשבים אישיים. משהחלו גם יצרניות המכשירים הסלולריים לספק מכשירי קצה עם קישור WiFi, פיתחה החברה גם גרסאות ניידות לתוכנה. עם זאת, חשוב לזכור כי הגרסאות הניידות של המכשיר, לפחות נכון להיום, נעדרות כמה מן התכונות החשובות ביותר בגרסת המחשב. תכונה משמעותית כזו היא רשת חברתית מבוססת מיקום (LBS) – ממשק המחשב של התוכנה מאפשר כיום למשתמשים לאתר חברים ומשתמשים אחרים אשר מחוברים לרשתות סמוכות, ולציין בדיוק באיזה מרחק נמצאים החברים. אופציה כזו עדיין לא קיימת בתוכנה הסלולרית, אך בחברה מבטיחים כי הדבר נמצא בפיתוח.

איש תלוי

הבעיה המשמעותית ביותר בחזון של WeFi היא העובדה כי הקונספט של החברה מסתמך על תלות ברשתות אחרות, של אנשים או של חברות. כתוצאה מכך, WeFi לא מסוגלת להתחייב על QoS (Quality of Service), או על רוחב פס מובטח. שקד מודע לבעיה: "נכון, יש אנשים אשר חייבים רוחב פס מובטח, אבל בראייתנו, המצב היום הוא שאנשים מוכנים לוותר על QoS בשביל לקבל אינטרנט חינמי, או אינטרנט מהיר יותר". בעיה נוספת שיוצרת התלות ברשתות זרות, היא הקושי בניידות עם המכשיר הסלולרי – אם נטייל עם המכשיר, לא תמיד תהיינה לנו רשתות זמינות. הבעיה משמעותית במיוחד כאשר אנו מעוניינים לקיים שיחת VOIP באמצעות המכשיר – גם כאשר יהיה לנו כיסוי שלם של רשתות, לא נוכל לעבור בין שתי רשתות ולשמור על השיחה. ב-WeFi טוענים כי בגלישה סלולרית לא נרגיש הבדל בעת Handoff כזה בין שתי רשתות, אך מודים כי שיחות ה-VOIP מהוות בעיה. שקד טוען כי מדובר במחיר שהוא מוכן לשלם, ושגם הלקוח, תמורת האפשרות לשיחת חינם, יהיה מוכן, לדעתו, לשלם.

תחרות נוספת לחברה ניתן למצוא ברשתות "הדור הבא" של חברות הסלולר – WiMAX או LTE, אשר במידה ויותקנו, יהפכו את הגישה המהירה והניידת לאינטרנט זולה ונגישה יותר. שקד סקפטי לגבי קיבולות הרשתות העתידיות: "הרשתות הסלולריות יגדלו פי כמה, 3 או 4? הגדילה של המשתמשים באינטרנט הסלולרי היא אקספוננציאלית". הוא נותן כדוגמא את הספקית האמריקנית At&t, אשר, לטענתו, "מאז שהחלה לשווק את ה-iPhone חווה בעיות קשות של קיבולות לא מספיקות וניתוקי שיחות, בשל הדרישה הגוברת לאינטרנט מהיר". מעבר לכך, מוסיף שקד, מתייחסים בחברה אל הפתרון שהם מציעים כפתרון משלים עבור חברות הסלולר, ולא כפתרון מתחרה.

"ההכנסות - לא על חשבון הלקוח"

פתרון החברה, כפי שצוין, מוצע בחינם. נשאלת השאלה, מהו המודל העסקי של החברה? מהיכן אמורות להגיע ההכנסות? "בשלב הזה הרעיון הוא להגדיל את הקהילה ואת כמות הרשתות הרשומות", מציין שקד, "את הכסף לא נרוויח על חשבון הלקוח, אלא דרך שיתופי פעולה עם חברות ואפליקציות להן נותנת המערכת שלנו יתרון, כאלה שזקוקות לחיבור אינטרנט זמין ושקוף למשתמש". בנוסף, כפי שכבר צוין, מקווים בחברה כי מפעילות הסלולר ישתמשו בפתרון החברה כמוצר משלים עבור הרשת הסלולרית באזורים בהם קיימות בעיות קליטה. בנוגע לפרסום מבוסס מיקום המסתמך על שירותי החברה, חוזר שקד על מנטרה ששמענו בעבר מלא מעט בכירים בעולם הסלולר: "מאוד מסובך לעשות כסף מפרסום בסלולרי. צריך אופרציה חזקה מאוד, צריך כל הזמן לנתח את התוצאות. נכון להיום, אנו מעדיפים לשתף פעולה ולהציע את הפלטפורמה לחברות פרסום, אך לא פועלים בתחום בעצמנו".

כפי שצוין קודם, תלויה החברה ברשתות חיצוניות. אז נכון, בכל שנייה מצטרפות רשתות חדשות למיפוי הנמצא באתר החברה, ונכון גם שבניו יורק ניתן להסתובב עם מכשיר סלולרי ברחובות מנהטן ולהיות מחובר כל הזמן, אך חשוב גם לזכור כי בישראל, מלבד בערים הגדולות, עדיין תתקשו למצוא חיבורי WiFi פתוחים באופן כזה שיאפשר לכם חיבור שקוף ומעבר חלק בין רשתות. עם זאת, ככל שעולה מספר הרשתות הממופות בשרתי וויפי, וכל עוד ימשיך קצב הגדילה המהיר של רשתות ה-WiFi בעולם, ייתכן כי בשנים הקרובות חזונם של מקימי WeFi יתממש.

כתבנו ניסה את תוכנת הסלולר של החברה – רוצים לדעת איך היה? מדור הביקורת של קומיון חוזר – ביום ראשון.

שם החברה: WeFi.
שנת הקמה: 2006.
מקימים: שמעון שרצר, תמיר שרצר, ארנון כוכבי וגורו האינטרנט יוסי ורדי.
סבבי גיוס: 7.5 מליון דולרים בסבב אחד.
בין המשקיעים: הקרנות פיטנגו, ג'מיני, לייטספיד, ויוסי ורדי.
משרדים: ישראל, ארה"ב.
עובדים: 35, 2 מתוכם בארה"ב.
אתר אינטרנט: www.WeFi.com

מאמרים נוספים

תפקידה של מערכת בינה עסקית בארגונים

תפקידה של מערכת בינה עסקית בארגונים

היתרון ברכישת מכונת צילום משולבת למשרד

היתרון ברכישת מכונת צילום משולבת למשרד

סטארט-אפ החודש: innerActive - פרסום סלולרי

סטארט-אפ החודש: innerActive - פרסום סלולרי

סטארט-אפ החודש: Mo'Minis

סטארט-אפ החודש: Mo'Minis

סטארט-אפ החודש: WeFi

סטארט-אפ החודש: WeFi

סטארט-אפ החודש: Spikko

סטארט-אפ החודש: Spikko

הצטרפו לרשימת תפוצה
כל הזכויות שמורות Copyright © 2008 - קומיון – עולם הטלקום של ישראל הקמת אתרים ע"י הקמת אתרים