כשהגיח ה-VOIP אל חיינו הייתה תחושה שכללי המשחק עומדים להשתנות מן הקצה אל הקצה, אך תקופה ארוכה שה-VOIP ממשיך להיות "הדבר הגדול הבא", ולא הופך להיות הדבר העכשווי. סיבה מרכזית לכך היא השילוב בין מחיר לנגישות – אנשים שהורגלו להשתמש בטלפון בכל מקום שהוא, לא קיבלו סיבה טובה מספיק על מנת לשנות את ההרגלים, גם לא בעבור מחיר נמוך יותר. חברת ספיקו (Spikko) שהצגנו כאן בשבוע שעבר תנסה לשנות את המצב באמצעות מודל חדשני ופשוט – הלקוח לא משלם אגורה, לא בשיחות דרך המחשב, ולא דרך הסלולרי (כרגע בגרסת בטא).
ספיקו במחשב
הרישום וההתקנה של תוכנת ספיקו פשוטים מאוד, ומוסברים היטב באתר החברה. לאחר ההתקנה, תקבלו מספר טלפון ברשת ספיקו (בקידומת 057), אליו יכולים החברים להתקשר. עיצוב תוכנת המחשב נקי ויפה, ונוכחותו בדסקטופ כמעט בלתי מורגשת. מסך הפתיחה של התוכנה מסביר פנים, ומכיל את כל הפרטים להם תזדקקו – מספר הטלפון החדש שלכם, היוזר שלכם, ומספר דקות השיחה שנותרו לכם.
הוצאת וקבלת שיחות דרך המחשב קלה ונוחה, ממשק המשתמש האינטואיטיבי עוזר בכך. בתוך שניות מהפעלת התוכנה תוכלו להתקשר אל החברים, או באמצעות חייגן התוכנה (המזכיר את חייגן ה-iPhone בפשטותו הבלתי מתחכמת) או דרך יומן הקשר, אם שמרתם שם מספרי חברים. אופציה נחמדה של המערכת היא האפשרות לשלוח SMS חינמי, המבקש מן החבר להתקשר אליכם (הודעה קבועה).

פשוט וידידותי. חייגן הספיקו (צילום מסך)
ניסינו לחייג אל מספר כלשהו. ייזום השיחה התבצע באופן מיידי, ללא כל זמן המתנה, תוך חמש שניות חיכה החבר מן העבר השני של הקו. אותו דבר קרה גם כשהחבר התקשר אל מספר הספיקו שלנו – התוכנה, אשר רצה ברקע ללא הפרעה לעבודה השוטפת, מצפצפת פעם אחת (גם אם עוצמת השמע במחשב מושתקת לחלוטין) ואז פוצחת בצלצול משעשע (שכמובן, ניתן להחלפה).
השיחה הייתה חלקה, ולא נרשמו קטיעות או הפרעות כלשהן, אם כי שיהוי מסויים הורגש במהלכה. איכות השמע, לעומת זאת, סבלה מאותן מחלות ילדות של שירותי VOIP אחרים – הצליל שנשמע היה עמום ומעורפל, עד שבשלב כלשהו תהיתי אם שותפי לשיחה מדבר מתוך חדר אמבטיה. חשוב להדגיש – ניתן היה להבין את מה שנאמר בשיחה, אך האיכות מפריעה, ומחברה שמתעתדת לשנות את השוק אנו מצפים ליותר.
מספר דקות לאחר שתקבלו שיחה או תוציאו שיחה, יתעדכן מניין הדקות שצברתם באופן אוטומטי, ויופיע על גבי המסך. את הדקות שצברתם תוכלו לנצל גם באמצעות השירות החדש שהשיקה החברה לאחרונה, שיחות דרך הסלולרי.
ספיקו בסלולרי
השירות החדש, הנמצא בשלבי פיילוט, לא מצריך אפילו התקנה של תוכנה חיצונית על הסלולרי, ו"מתלבש" על שירות "שיחות האינטרנט" במכשיר. את השירות החדש ניסינו על N95 של נוקיה, והוא עבד בצורה לא רעה בכלל.
לאחר ההרשמה לשירות קיבלנו SMS של הגדרות גישה. את ההודעה יש לשמור כהגדרות גישה למערכת, ומשם והלאה יש לעקוב אחר ההוראות המופיעות באתר החברה. לאחר ההתקנה, שארכה פחות מדקה, היה המכשיר זמין לקבלת והוצאת שיחות. בתלות במכשירכם הסלולרי, מאפשרת תוכנת ספיקו שתי אפשרויות חיבור לרשת – אחת באמצעות חבילת הגלישה הסלולרית שלכם (עליה תשלמו, כמובן, דמי שימוש) והשנייה דרך חיבור WiFi מקומי, אם יש לכם כזה.
.jpg)
התקנה פשוטה, ואתם מחוברים. ספיקו על Nokia N95 (יח"צ)
אנחנו לא הצלחנו להתחבר אל שירות ה-WiFi למרות הנסיונות (כנראה שהראוטר חסם את הפורטים הרלוונטיים לשירות), ונאלצנו להסתפק בשימוש בחבילת הגלישה. כאן, בדומה לשיחה באמצעות המחשב, השיחה התנהלה בצורה חלקה וללא הפרעות. לצערנו, גם בדומה למחשב, נרשמו אותן צרות באיכות הצליל, וזמני שיהוי ארוכים יותר, עד שמספר פעמים נאלצנו לעצור את שטף הדיבור, ולוודא כי הדברים אשר אמרנו אכן הגיעו לצד השני. כמו במחשב, גם בשיחות באמצעות הסלולר התעדכן מספר הדקות באופן מיידי, ובצורה אמינה.
בשלב הזה, על מנת להשתמש במכשיר הסלולרי, יהיה עליכם לסגור את השירות על גבי המחשב, אך בספיקו מבטיחים כי בשבועות הקרובים תעודכן התוכנה, כך ששיחה נכנסת תצלצל במקביל בשניהם.
בגדול
בסיכומו של דבר, הספיקו הוא שירות טוב. שיחות VOIP מכל מקום ללא תשלום הוא רעיון מצוין. פשטותה ויעילותה של תוכנת המחשב, כמו גם מהירות ההתקנה בסלולרי מטים את הכף לטובתה. לכך ניתן להוסיף את הצורה החלקה שבה התנהלה השיחה. אם יידעו בחברה לנצל את הפיילוט על מנת לשפר את איכות השמע ולקצר את זמני השיהוי, אפשר לומר שיש להם ביד מוצר מנצח.
מה שכן: קונספט, ממשק משתמש, פשטות הפעלה.
מה שלא: איכות שמע, זמני שיהוי.
ציון "קומיון": 8/10
עמוד הבית של החברה: www.spikko.com