בחודש האחרון, אחת אחרי השנייה, סיכמו חברות הסלולר את הרבעון השלישי של שנת 2008, כשברקע המשבר הכלכלי, שלא נראה שעומד בפני סיום, ופעולות הרגולציה האגרסיביות של משרד התקשורת, המעוניין להגדיל את התחרות בשוק התקשורת הישראלי.
הדו"חות של שלוש החברות הגדולות (מירס לא מפרסמת דו"חות רבעוניים) מלמדים כי בינתיים, לפחות ברבעון השלישי של השנה, לא הושפעו החברות באופן משמעותי מן המשבר הכלכלי, והצליחו לשפר את נתוניהן. עם זאת, בחברות לא ממהרים לשמוח, ומציינים כי על פי התחזיות, המשבר הכלכלי יימשך לפחות עד מחצית שנת 2009, ויגרום, בסופו של דבר, לתקופה של מיתון, גם בסלולר.
כמו כן מלמדים הדו"חות, כי הסטטוס-קוו בשוק הסלולר נמשך, כאשר סלקום ממשיכה להוביל בנתח השוק ובמספר הלקוחות, בעוד פלאפון ממשיכה להוביל בכמות מנויי הדור השלישי, וחצתה לראשונה את קו מליון המנויים. פרטנר, לעומתן, מצליחה להביא להכנסות גבוהות יותר מכל מנוי. מאידך, עמד הרבעון האחרון בסימן המהלכים המתוכננים של חברות הסלולר, לכניסה אל שווקים נוספים - פלאפון מתעתדת להקים רשת חדשה בתחילת 2009, פרטנר הודיעה על כניסתה לשוק ה-ISP, השיחות הפנים-ארציות ושירותי הטלוויזיה, סלקום מנסה להקים מיזם טלוויזיוני משלה, ואילו מירס מתכוונת לגשת למכרז על הקמת רשת ה-WiMAX הראשונה בישראל. ואל לנו לשכוח את הנחיית משרד התקשורת לקדם את הסדרת רשיונות המפעילות הוירטואליות. עוד מוקדם לדעת האם מהלכים אלה של החברות יטרפו מחדש את קלפי שוק התקשורת הישראלי. להלן המספרים עבור הרבעון השלישי:
מספר מנויים ונתח שוק –
סלקום מצליחה לשמור על יציבות, ומובילה את שוק הסלולר המקומי, כאשר ברשותה 3.157 מליון מנויים, 40,000 מנויים יותר מן הרבעון הקודם. סלקום שומרת על נתח השוק שלה זהה כמעט לזה מן הרבעון האחרון, והיא מחזיקה, לפי הערכות, 34.8 אחוזים מן השוק. מיד אחריה ברשימה מגיעה פרטנר, עם 2.882 מליון מנויים, ו-32 אחוזים מנתח השוק המקומי. פלאפון, מפעילת הסלולר הראשונה בישראל, מגיעה אחרונה בין החברות הגדולות, עם 2.698 מליון מנויים, ו-29 אחוזים משוק הסלולר המקומי.
נתונים אלה מצביעים על המשך צמיחת מספרי המנויים בחברות הסלולריות, אך גם על חוסר הדינמיות של השוק, כאשר החברות שומרות באופן קבוע על נתח השוק שלהן, אך לא מצליחות לנגוס בנתח השוק של החברות המתחרות. נתון בולט נוסף העולה מן הדו"חות מצביע על התפוגגות השפעותיה של תכנית ניידות המספרים – ברבעון האחרון קטנה מגמת נטישת הלקוחות את חברות הסלולר הגדולות. בסלקום, לדוגמא, עמד שיעור הנטישה ברבעון על 4.4 אחוזים, בהשוואה ל-4.7 אחוזים ברבעון הקודם, ובפרטנר עמד המספר של 3.9 אחוזים מול 4 אחוזים ברבעון הקודם. סלקום אף הגדילה לעשות וציינה גם לנטישת הלקוחות השפעה זניחה על תוצאות החברה. זאת, כיוון שרוב הלקוחות הנוטשים הם לקוחות Pre-Paid ולקוחות עם בעיות גבייה. בהקשר זה, יהיה מעניין מאוד לראות את השפעותיה של רשת ה-UMTS החדשה שמקימה פלאפון – האם תצליח הרשת לנער את שוק הסלולר הרדום, ולשנות סדרי עולם בשוק, או שמא התקופה הקשה בה משיקה החברה את הרשת, תביא לכשלון יחסי?
מנויי דור 3 –
גם בתחום הדור השלישי נשאר המצב דומה לרבעון הקודם, כאשר כל החברות צמחו בתחום זה בסביבות 10 אחוזים. פלאפון ממשיכה להוביל בבטחה, כאשר ברבעון זה חצתה לראשונה את רף מליון המנויים, והגיעה ל-1.068 מליון מנויים. פרטנר מגיעה למקום השני, עם 901 אלף מנויים, עלייה של 8 אחוזים מן הרבעון הקודם, ואילו סלקום, שמובילה בכמות המנויים, הצליחה לגייס מספר נמוך של מנויים לשירותי הדור השלישי, והיא הרחק מאחור עם 679 אלף מנויים.
נתוני שימוש –
בתחום זה ניתן לראות כי פרטנר, אשר שמה דגש מרכזי על תחום התוכן, מצליחה להוביל בבטחה את מדד ההכנסות לכל משתמש (ARPU – Average Revenue Per User), וכן את מדד דקות השיחה. על פי הנתונים, מוציא מנוי פרטנר ממוצע 166 שקלים בחודש, זאת לעומת 158 שקלים בחודש שהוציא ברבעון הקודם. סלקום מפגרת מעט 154 שקלים בממוצע למשתמש בחודש, ופלאפון, אשר לה מספר מנויי דור 3 הגדול ביותר בישראל, מגיעה רק ל-129 שקלים בממוצע. לעומת זאת, כאשר בוחנים את מדד דקות השיחה ללקוח בחודש (MOU – Minutes of Usage), עוברת פלאפון את סלקום, ומתמקמת במקום השני לאחר פרטנר, המובילה גם את תחום זה. במספרים, מדברים לקוחות פרטנר בממוצע 376 דקות בחודש, לעומת 359 ו-357 לפלאפון וסלקום, בהתאמה.
EBITDA (הכנסות לפני מסים, ריבית, פחת והפחתות) –
על פי מדד זה, המקובל בשוק התקשורת, מובילה חברת סלקום, אך רק במעט, על חברת פרטנר, כאשר פלאפון נמצאת הרחק מאחור. סלקום סיימה את הרבעון עם EBITDA של 630 מליון שקלים, מול 624 מליון שקלים של פרטנר. אולם, בעוד פרטנר הגדילה את ה-EBITDA שלה ברבעון האחרון ב-15 אחוזים, זה של סלקום צמח בשני אחוזים בלבד, ואם תימשך המגמה, צפויה פרטנר לעבור את סלקום ברבעון הקרוב. פלאפון סוגרת את הרבעון עם 422 מליון שקלים, עלייה של 6 אחוזים מול הרבעון המקביל אשתקד.
מלבד המספרים, התייחסו החברות בדו"חות הכלכליים גם לתהליכי השוק, ולמהלכי הרגולציה של משרד התקשורת, העשויים להשפיע על תוצאות הרבעון הבא. בין הנושאים הפופולריים בדו"חות ניתן למנות את אימוץ הממשלה של מרבית המלצות דו"ח ועדת גרונאו, באופן שצפוי לשנות על פניו את שוק התקשורת בישראל. בין המהלכים המשפיעים ביותר בדו"ח על שוק הסלולר הוא החלטת המשרד לקדם את מתן רשיונות ה-MVNO לחברות אשר תהיינה מעוניינות להפוך למפעילות סלולר וירטואליות על גבי הרשתות של המפעילות הקיימות. בנוסף, ראוי גם לציין רשיון VoBoC ייחודי אשר נתן משרד התקשורת לחברת Free Telecom, אשר, בשקט בשקט, עתידה להשיק את שירותיה בקרוב, ולהפוך למפעילת הסלולר החמישית בישראל.
בנוסף לתמיכת משרד התקשורת בתחרות חדשה לחברות, מנסה המשרד להסדיר גם את החוזים הקיימים של החברות מול לקוחותיהן, באופן שישפיע ככל הנראה על הדו"חות הכלכליים שלהן. בין החלטות המשרד ניתן למנות את המעבר מיחידות חיוב של 12 שניות ליחידות של שנייה אחת, וביטול דמי השיחה המינימליים, החלטה שצפויה להכנס לתוקף ב-1 בינואר 2009. הוראה נוספת של המשרד היא ביטול האפשרות של המפעילות להעלות תעריפים באופן חד-צדדי במהלך תקופת הסכם. מדובר במהלך משמעותי, אשר צפוי לפגוע בהכנסות החברות.
אז החברות סגרו רבעון, אשר המשיך להתבטא בעליות, על אף המשבר. בישראל, נכון להיום, למעלה מ-9 מליון מנויי סלולר, והמספר ממשיך במגמת עלייה. עם זאת, תהליכים ארוכים ומורכבים בשוק הסלולר צפויים להבשיל בתקופה הקרובה, בין אם כתוצאה ממהלכים מתוכננים של החברות, מצב השוק, או הרגולציה והרצון להגדלת התחרות מצד משרד האוצר, התקופה הקרובה צפויה להיות מעניינת במיוחד.
|
סלקום
|
פרטנר
|
פלאפון
|
מנויים (במליונים)
|
3.157
|
2.882
|
2.698
|
ARPU (בשקלים)
|
154.3
|
166
|
129
|
MOU (בדקות)
|
357.4
|
376
|
359
|
מנויי דור 3 (באלפים)
|
679
|
901
|
1.068
|
הכנסות
|
1.650
|
1.636
|
1.214
|
EBITDA (במליוני שקלים)
|
630
|
624
|
422
|
נתח שוק (באחוזים)
|
34.8
|
32
|
29
|